Search for content in message boards

Nieves González - Aguadilla, PR

Nieves González - Aguadilla, PR

José Rivera Nieves (View posts)
Posted: 23 Jun 1999 12:00PM GMT
Classification: Query
Surnames: Del Toro, Gonzalez, Nieves, Raices, Roman, Torres, Valle, Vasquez
Seeking additional information on Celedonio Nieves-Gonzalez (b. Aguadilla, PR), spouse of Lorenza Roman Vasquez (b. Camuy, PR). Celedonio and Lorenza were the parents of Juan Concepcion Nieves-Roman (b. Quebradillas, PR), spouse of Sixta Raices Torres (b. Camuy, PR). Juan Concepcion and Sixta were the parents of Alberta Nieves-Raices (b. 08/07/1893 - Camuy, PR) and Pedro Nieves-Raices (b. 08/01/1896 - Camuy, PR). Pedro Nieves-Raices was the spouse of Maria Filomena Valle-Del Toro (b. 07/22/1903 - Camuy, PR), daugher of Felix Valle Valle and Monserrate Del Toro-Valle. Pedro and Maria Filomena were the parents of Blanca Margarita Nieves-Valle (b. 1929) and Francisco Nieves-Valle (b. 1929). Margarita and Francisco were twins. I need to determine if Celedonio Nieves Gonzalez is a brother of Buenaventura Nieves-Gonzalez (b. Aguadilla, PR) my great-great grandfather.

Del Valle - Aguadilla, PR

Posted: 5 Feb 2001 12:00PM GMT
Surnames: Del Valle, Franqui, Franqui Lopez, Franqui Silva, Lopez, Lopez Mercado, Lopez Valle, Matos, Matos Valle, Silva
David

In my genealogy notes I have Hilario Lopez as the spouse of Barbara Del Valle, both identified as being of Aguadilla. Hilario and Barbara are identified as the parents of ; Andrea Lopez Valle [b. 1816 - Aguadilla, PR, d. 16 July 1906 - Camuy, PR] and Carlos Antonio Lopez Valle [b. 1820 - Aguadilla, PR, d. 28 August 1898 - Camuy, PR].

I am particularly interested in obtaining additional information on Antonia Valle, spouse of José Maria Matos and mother of Pedro Ceferino Matos Valle [b. 1878] , Juana Matos Valle [b. 1879] and Juan Matos Valle. Pedro Ceferino connects to my family tree with his spouse Ramona Lorenza Franqui Lopez [b. 1885 - Camuy, PR], daughter of Santiago Franqui Silva [b. 1860, d. 7 July 1925 - Camuy, PR] and Salome Lopez Mercado [b. 1853 - Quebradillas, PR].

On the information listed in my original query I cannot comment on this time, as I do not have it fully in my computer. I lost information I had entered through several crashes on my old computer (main reason I bought a new one). I will have to dig up that information again from the records and written notes I have (needless to say that will take me some time).

José Rivera Nieves

Del Valle

Surnames: Del Valle
David

Thank you for providing the information on your Del Valle line. Unfortunately at the moment I can not provide you with any information I may have on the Del Valle's as I have not loaded my genealogy information onto my new computer. Hopefully I will get this accomplished sometime within the next few hours and then be able to provide you with some information. As to the poem, please forward that to me and I will link it to your query for all to enjoy.

José Rivera Nieves

Del Valle Del Toro

Edited: 24 Sep 2001 1:56AM GMT
Surnames: Del Toro, Del Valle, Del Valle Del Toro
Hi Jose: I reviewed my records and found the following entry in the "family bible":

"Juana Del Valle Del Valle, born in the Barrio Chamarro, Las Marias, the eldest of eight children, married Pedro del Toro. They had several children, two of which were:
a) Carmelo del Toro del Valle. Married, had three children:
- Emelia
- Seferino (last known domicile: Mayaguez)
- Marcolino (last known domicile: Mayaguez)
b) Monserrate (Monsita) Del Toro Del Valle. Monsita was the person who wrote the beautiful poem entitled: "La Casa Grande" (a document which I can fax to you). She was Uncle Domingo's niece."

Monsita was first cousin to my grandmother, Maria Jesus Valentin Del Valle (born 12/24/1885), whos mother Ramona Del Valle Del Valle was sister to Juana Del Valle Del Valle (noted above).

I have a Felix Del Valle Del Valle in the family. He was Monsita's uncle, brother to Juana Del Valle, Del Valle.

Hope to hear from you soon. David Acevedo Pitre
Posted: 6 Feb 2001 12:00PM GMT
Edited: 28 Dec 2004 9:30AM GMT
Surnames: del Valle
I have a great aunt whose name is Delfina del Valle. Don't know if it will help.

del Toro del Valle

Posted: 6 Feb 2001 12:00PM GMT
Hello Jose: Thank you for your prompt and kind response. I look forward to exchanging data with you. My data and information was also typed long hand and is now slowing being transfered onto a computer. Once done, I hope to "burn" a copy onto a disk (i.e. CD) for easy mailing to friends, relatives and archives. If you like, e-mail me outside of this website and we can exchange fax and home phone numbers.

Do you know that the del Valle family has a family motto that has been passed down from generation to generation? My grandmother, who was illerate, engrained this motto into me from childhood. I later found this motto noted in (i.e. noted along the entire edge of the shield) the family coat of arms. The motto reads: "El Que Mas Vale, No Vale Tanto, Como Los Valle Vale".

The poem that Moncita wrote is noted below. I hope you enjoy it as much as I did. Cheers!

"La Casa Grande de los del Valle entre Palmas"

Aquella casa situada cerquita del cafetal.
un jardin con tantas flores y con gratos olores
Afilias, canarias, dalias, rosas, estromelias, tulipanes, tacodores en colores, primaveral
Causes y un famoso, flamboyan, y se veia muy elegante la casa,
dentro del lindo plamar

La cas era de tejas de mani y contenia tres pizos
Gran balcon vuelta redonda, tenia muchas ventanas que la daban claridad.
Y un hermos cielo raso, muchos cuartos, con un amplio comedor
Una cocina mandona, tenia muchas cosas mas, linda se veia la casa,
en el medio de el palmar.

Habia muchos animals, el caballo general !!
La vaquita negral!!, mansa y buena, Tocifa la perra negra,
Cuantas cosas me recuerda los perros, soliman, regalo y tuculin y cabras de buena raza quineas, pavos, patos, y gallinas ponedoras
de cria buenas lechonas, gallos que se oian cantar
que linda estaba la casa juciendo en aquel palmar.

Tio Domingo, un espanol muy regordete y bien robusto
tenia bastante letra y lucida inteligencia, fue lider de el vecindario,
hiban las gentes a su casa cuando querian consultario
con sus ojos tan brillantes y una larga barba negra
que se podia peinar viviendo en aquella casa
situado dentro de el palmar.

Tio Matilde bella dama tan guapa, como tan casta tan buen modelo de esposa
Bello adorno de la casa, carinosa, bondadosa al pecado muy temerosa,
Madre no tan solo de sus hijos sino de tantos menesterosos,
A mi tambien me audo, poe eso es que hoy lo digo,
Me dan ganas de llorar,
Que lind era aquella casa, en medio de aquel palmar!

Los hijos de aquel matrimonio, los varones,
Juanito, Pepe, Andresito, Panchito y regalon,
de los varones Dominguito, aparecio otro hijo mas
por la ventana traido pero se conto tambien
entre hermanos bein unidos, las hijas, Cecilia, Matilde, Rosa Maria,
regalona muy consentida y llorona por nada se hechaba a llorar
pero la casa, linda y bella en el medio de el palmar.

Cecilia, con su linda cabellera, con un vestidito azul mas abajo de las rodillas
Jugando bajo las palmas que parecia una ardilla y Matilde gordita
que parecia un porrotraco, corriendo por el palmar
aver si encontraba cosas, esto nos hacia gozar
pero hoy nos da ganas de llorar,
pero se veia linda la casa en el medio de el palmar.

Yo Monsita huerfanita que parecia una boba, me
Iba tambien con ellos a ver si encontraba escobas
Me entretenia oyendo un becerro, que berreaba alla en la loma
Y oyendo los mozambiques, las toriola, las calandrias, con su gorjeo especial
Que Linda era aquella casa! Metida en aquel palmar.

Alli en aquella casa se gozaba, todos los dias se bailaba
mi tio con su sinfonia, Pepe y Panchito al cuatro
Otro que tocaba el guiro, luego venia no Esteban
que tocaba el redoblante, y con gran cordialidad,
El baile seguia palante, alli yo empece a vallar, una noche con Matilde,
Ella me queria ensenar, ella lo sabia hacer,
Se veia linda la casa, en el medio de el palmar

Mi papa y mi mama, que tambien alli se criaron,
Y mas tarde se casaron, en volver a aquella casa,
Muy Buenos ratos pasaron, papa que era un bailarin
Muy apuesto y elegante, y de sangre varonil,
Parecia un military, que mucho alli se gozaba, y yo pude algo alcanzar,
En aquella bella casa, metida en aquel palmar.

Y despues de tantos anos, yo te digo a ti Cecilia,
Ahora que viejas estamos, Mira! A surjido un Nuevo partido
Es el Nuevo Progresista de Ferre
Invita a tus hijos a tus nietos y a toda tu familia
Y recordando aquel palmar
Voten bajo la Palnita, yo con la Palma voy a votar
Quiero ver a Luis Ferre, triunfante dentro el palmar.

Estos desulfiados versos, son viejas remenbranzas
De mi ninez faltos de ortografia, no fui a la escuela, no tuve la ocacion
Pero son nacidas de corazon

Se lo dedico a la familia del Valle
Hoy dia 20 de Agosto 1968,
Bo. Naranjales,
Las Marias, Puerto Rico
Su Prima,
Monsita del Toro del Valle

Posted: 7 Feb 2001 12:00PM GMT
Edited: 28 Dec 2004 9:30AM GMT
The only thing I know is that everybody calls her Titi Fini.

Delfina del Valle

Posted: 7 Feb 2001 12:00PM GMT
Surnames: Del Valle
Hi Harold:
I checked the family records going back several generations. The only entry I found that came close to your great aunt's name was a Delia. Close but no cigar. Did she have an alias or a nick name? In future research, I will keep my eyes open for this name, which is both unusual and beautiful sounding. Cheers! David

Re: del Toro del Valle

Joselyn Gonzalez del valle (View posts)
Posted: 1 Dec 2001 1:03AM GMT
Hola: Me da mucha alegría escuchar esos apellidos.
Mi abuelo materno se llamaba Antonio del Valle del Toro
Hijo de Monserrate del Toro del Valle de Camuy. Si eres familia favor contactame.

Re: del Toro del Valle

Posted: 2 Dec 2001 1:59AM GMT
Edited: 19 Aug 2003 7:54PM GMT
Surnames: del Toro del Valle
Oh my God! I was so excited to see your message. When I saw your surname (Del Toro Del Valle) I immediately knew that you were family. By the way, I hope you don't mind me responding in English. It is easier for me - but if you like I will write again in Spanish.

I knew that one day, a Del Toro Del Valle cousin would find the message I posted on the Rootweb website. My wish came true. Your Monserrate (Monsita) Del Toro Del Valle, was my grandmother's first cousin! My grandmother was Maria Jesus Valentin Del Valle.

Incidently, we have three other Del Valle cousins and family historians that have connected over the internet and by e-mail over the last few months, namely Patricia, Ivette and Haydee. And all of us are trying to find our Del Valle roots. Its like all of the cousins are coming home. Its beautiful and amazing!!

Equally, if not more importantly, your Monserrate was the one in our family who wrote about La Casa Grande and did so through a beautiful poem (which I posted on the Rootweb). La Casa Grande (the Big House)was the center piece of the Del Valle coffee plantation in Las Marias.

My grandmother gave a description of La Casa Grande. The house was as elegant as a mansion (not to be confused with the mansions of the deep south in the United States). My grandmother was the third generation to grow up there. The house was made of the valuable “ausubo” tree (now near extinct). The house consisted of three stories. The top floor was a huge walk through attic where the family nurtured colonies of bees, for honey. The second floor contained many rooms including a living room, a guestroom, bedrooms for all of the children and other family members, and the master bedroom. Apparently the room partitions didn’t go all the way to the ceiling (must have been some form of air ventilation). Each room had a window (no glass), with storm shudders. From the windows you could see the endless rows of coffee trees. The house had two doors, one in the front that lead to the large balcony that surrounded the entire house. The balcony led to a long staircase, leading to the outside. The other door led to the rear of the balcony. My mother, Maria Luisa, remembered that as a child, she was fascinated by the brilliants walls and floors made of Cedro and Caoba. From the balcony, grandma remembers seeing the beautiful view of the Camino Real (Calle de las Campanas or Main Highway) nestled among the palm trees and tropical forest.

Finally the first floor consisted of three large rooms. One was for shelter in case of a hurricane. To get to this room one would have to go through one of the girl’s rooms, down through a trap door in the floor, via a ladder. The rest of the floor was opened to the outside. This is where they maintained the two huge machines that processed and grounded the coffee beans and sugar cane. There was also a large water tank, fed and powered by an aqueduct. The first floor was spacious enough to shelter the horses when it rained. Adjacent to the house was a large patio (a cement slab) that was used to lay out the processed coffee beans to dry in the sun.

According to my grandmother, "La Casa Grande" was known throughout Las Marias and Lares and many people from miles around would visit. Neighbors, priest, teachers, to name a few, would come to spend the night after a long journey. Apparently when planters or other "grand blancs" traveled about the island, they would stay as long as two or three weeks at the other people's "great/grand houses". The closest neighbors were the Hernandez family, who settled on the plantation and then later bought a few acres from the Del Valle family. The Hernandez family later married into the Del Valle family. Another neighbor was Nicolas Florenciano (Italian born) and his family, who lived on the Del Valle property and later bought a large portion of said property. About one-half hour walk to Lares, lived the Del Valle's good friends, the Velez. They too were wealthy landowners like the Del Valles and they owned their own hacienda. It was this hacienda where the town's people held their meetings. These two families were united when my great grandmother (Ramona Del Valle Del Valle)'s husband's (Ramon Valentin) neice, Erundina, married Oderico Velez.

Unfortunately that is all that my grandmother described about “La Casa Grande”. However, your Monserrate was so inspired and impressed by the Great House that she wrote a poem about it, the family members and even the family pets. wrote the following poem about the Great House:

"La Casa Grande de los del Valle entre Palmas"

Aquella casa situada cerquita del cafetal.
un jardin con tantas flores y con gratos olores
Afilias, canarias, dalias, rosas, estromelias, tulipanes, tacodores en colores, primaveral
Causes y un famoso, flamboyan, y se veia muy elegante la casa,
dentro del lindo plamar

La cas era de tejas de mani y contenia tres pizos
Gran balcon vuelta redonda, tenia muchas ventanas que la daban claridad.
Y un hermos cielo raso, muchos cuartos, con un amplio comedor
Una cocina mandona, tenia muchas cosas mas, linda se veia la casa,
en el medio de el palmar.

Habia muchos animals, el caballo general !!
La vaquita negral!!, mansa y buena, Tocifa la perra negra,
Cuantas cosas me recuerda los perros, soliman, regalo y tuculin y cabras de buena raza
quineas, pavos, patos, y gallinas ponedoras
de cria buenas lechonas, gallos que se oian cantar
que linda estaba la casa juciendo en aquel palmar.

Tio Domingo, un espanol muy regordete y bien robusto
tenia bastante letra y lucida inteligencia, fue lider de el vecindario,
hiban las gentes a su casa cuando querian consultario
con sus ojos tan brillantes y una larga barba negra
que se podia peinar viviendo en aquella casa
situado dentro de el palmar.

Tio Matilde bella dama tan guapa, como tan casta tan buen modelo de esposa
Bello adorno de la casa, carinosa, bondadosa al pecado muy temerosa,
Madre no tan solo de sus hijos sino de tantos menesterosos,
A mi tambien me audo, poe eso es que hoy lo digo,
Me dan ganas de llorar,
Que lind era aquella casa, en medio de aquel palmar!

Los hijos de aquel matrimonio, los varones,
Juanito, Pepe, Andresito, Panchito y regalon,
de los varones Dominguito, aparecio otro hijo mas
por la ventana traido pero se conto tambien
entre hermanos bein unidos, las hijas, Cecilia, Matilde, Rosa Maria,
regalona muy consentida y llorona por nada se hechaba a llorar
pero la casa, linda y bella en el medio de el palmar.

Cecilia, con su linda cabellera, con un vestidito azul mas abajo de las rodillas
Jugando bajo las palmas que parecia una ardilla y Matilde gordita
que parecia un porrotraco, corriendo por el palmar
aver si encontraba cosas, esto nos hacia gozar
pero hoy nos da ganas de llorar,
pero se veia linda la casa en el medio de el palmar.

Yo Monsita huerfanita que parecia una boba, me
Iba tambien con ellos a ver si encontraba escobas
Me entretenia oyendo un becerro, que berreaba alla en la loma
Y oyendo los mozambiques, las toriola, las calandrias, con su gorjeo especial
Que Linda era aquella casa! Metida en aquel palmar.

Alli en aquella casa se gozaba, todos los dias se bailaba
mi tio con su sinfonia, Pepe y Panchito al cuatro
Otro que tocaba el guiro, luego venia no Esteban
que tocaba el redoblante, y con gran cordialidad,
El baile seguia palante, alli yo empece a vallar, una noche con Matilde,
Ella me queria ensenar, ella lo sabia hacer,
Se veia linda la casa, en el medio de el palmar

Mi papa y mi mama, que tambien alli se criaron,
Y mas tarde se casaron, en volver a aquella casa,
Muy Buenos ratos pasaron, papa que era un bailarin
Muy apuesto y elegante, y de sangre varonil,
Parecia un military, que mucho alli se gozaba, y yo pude algo alcanzar,
En aquella bella casa, metida en aquel palmar.

Y despues de tantos anos, yo te digo a ti Cecilia,
Ahora que viejas estamos, Mira! A surjido un Nuevo partido
Es el Nuevo Progresista de Ferre
Invita a tus hijos a tus nietos y a toda tu familia
Y recordando aquel palmar
Voten bajo la Palnita, yo con la Palma voy a votar
Quiero ver a Luis Ferre, triunfante dentro el palmar.

Estos desulfiados versos, son viejas remenbranzas
De mi ninez faltos de ortografia, no fui a la escuela, no tuve la ocacion
Pero son nacidas de corazon

Se lo dedico a la familia del Valle
Hoy dia 20 de Agosto 1968,
Bo. Naranjales,
Las Marias, Puerto Rico
Su Prima,
Monsita del Toro del Valle

I checked the family bible and I found the following information about your family branch. It is not complete and I hope you can fill in the missing information.

Domingo Del Valle and Juana Roman had a son named Antonio Del Valle Roman
Matias Del Valle and Maria Gonzalez had a daughter named Cecilia Del Valle Gonzalez

Antonio Del Valle Roman and Cecilia Del Valle Gonzalez married and had several children including Maria Ramona Del Valle Del Valle (my great grandmother) and Juana Del Valle Del Valle (your ancestor). Juana was the eldest in the family. Juana married Pedro Del Toro. Together they had several children, including Carmelo Del Toro Del Valle, Maria Carmen Del Toro Del Valle, Jose Del Toro Del Valle (died at age 2 on Dec.2, 1918), and Monserrate Del Toro Del Valle.

Carmelo married Eladia Valentin and together had three children: Emelia, Ceferino and Marcolina. They all live in Mayaguez. I didn't know who Monserrate married but according to your message, she married a man named Felix (his last name is also Del Toro Del Valle?) and had at least one child, Antonio Del Toro Del Valle (your maternal grandfather?).

Could you list the names of Monserrate's sisters and brothers? And all of her children?

Do you know that the del Valle family has a family motto that has been passed down from generation to generation? My grandmother, who was illerate, engrained this motto into me from childhood. I later found this motto noted in the family coat of arms (i.e. noted along the entire edge of the shield). The motto reads: "El Que Mas Vale, No Vale Tanto, Como Los Valle Vale".

Well, I think I said enough for now. Hope to hear from you soon. Your Cousin, David
per page

Find a board about a specific topic

• Visit our other sites:

© 1997-2014 Ancestry.com | Corporate Information | Privacy | Terms and Conditions