Search for content in message boards

Herbert de Leeuw/ Neeltje Verlaar/ Elizabeth van Loo

Herbert de Leeuw/ Neeltje Verlaar/ Elizabeth van Loo

Posted: 28 Jul 2009 10:53AM GMT
Classification: Query
Surnames: Leeuw, Verlaar, Loo
Ik ben op zoek naar gegevens en de voorouders van de volgende personen;
1)Herbert de Leeuw en zijn vrouw
2)Neeltje Verlaar. (Zij zijn de ouders van Neeltje de Leeuw 1765-25/9/1825 Zuid-Beijerland, vrouw van Cornelis Pieters den Ouden)
3)Elizabeth van Loo (zij is de vrouw van Jan van Brakel 1773 Numansdorp - 25/11/1847 Zuid-Beijerland en de moeder van Adriaantje van Brakel 25/7/1805 Zuid-Beijerland - 13/2/1858 Zuid-Beijerland)

Wie kan mij verder helpen?

Re: Herbert de Leeuw/ Neeltje Verlaar/ Elizabeth van Loo

Posted: 18 Nov 2010 1:17PM GMT
Surnames: van Brakel, Hokke, de Leeuw, van Loo, Verlaar
Beste J. Velthoen,

U bent vanuit de periode van de burgerlijke stand (na 1811, in te zien op http://www.genlias.nl) de aansluiting aan het maken op de periode van de kerkboeken (DTB, voor 1811, binnenkort in te zien via http://www.nationaalarchief.nl). Dat kan soms lastig zijn.

Op het nationaal archief staan de zgn. "gele klappers", een index op de DTB van Zuid-Holland voor de periode 1695 - 1811. Daarin vond ik:

Zuid-Beijerland, DTB boek 6, blz. 16: 31 jan 1802 trouwden Jan van Brakel en Elizabeth van Loo.De huwelijksaantekening vermeldt vaak waar de echtgenoten vandaan komen. Dat is nodig in dit geval, want we vinden Elizabeth van Loo niet terug in de index van de Hoekse Waard.

Een andere aanwijzing zijn de vernoemingen van de kinderen. Jans ouders heetten Jan en Maria, en Jans kinderen heetten Jan, Adriaantje (2x), Dirk, Maria en Dirkje. Uit de vernoemingen krijgen we daarom het vermoeden dat Elizabeths vader Dirk van Loo heette, hij moet dan met ene Adriaantje getrouwd geweest zijn.

Inderdaad vinden we in de index een Dirk van Loo, getrouwd met Adriaantje Hokke, die op 6 feb 1780 een dochter Lysbeth (Elizabeth) lieten dopen, zie Oudenhoorn op Voorne en Putten, DTB boek 1a, blz. 162. Als ook nog de trouwaantekening in Zuid-Beijerland zegt dat Elizabeth uit Voorne-Putten komt, dan hebben we de relatie aangetoond!

Cornelis den Ouden en Neeltje de Leeuw trouwden op 19 mei 1793 (Heinenoord, DTB boek 4, blz. 110), daar staat mogelijk waar Neeltje vandaan komt.
Volgens Neeltjes overlijdensakte (Zuid-Beijerland, overleden 25 sep 1825) was zij 60 jaar oud en een dochter van Herbert de Leeuw en Neeltje Verlaar.

Ik vind geen Herbert de Leeuw in de index van de Hoekse Waard, ook niet op IJsselmonde, Goeree-Overflakkee of Voorne en Putten.
Een "wild" idee is het volgende:
Op 28 mrt 1766 wordt in Zuid-Beijerland (DTB boek 2, blz 58)
Neeltje Verlaar gedoopt, buitenechtelijk kind van Neeltje Willems Verlaar. Wat nu als de vader Herbert de Leeuw was, en dat hij zijn dochter later erkend heeft? Dan zou ze Neeltje de Leeuw zijn gaan heten.

Zonder bewijs kunnen we dit niet voor waar aannemen, maar het zou interessant zijn om uit te zoeken, volgens mij.

Ik hoop dat u nu weer wat aanknopingspunten en ideeën heeft, laat nog eens weten hoe het verder gegaan is!

Met vriendelijke groet,

Lars Roobol
http://www.familyaffairs.nl

Re: Herbert de Leeuw/ Neeltje Verlaar/ Elizabeth van Loo

Posted: 18 Nov 2010 3:57PM GMT
Beste Lars Roobol,

Heel erg bedankt voor de hulp.
Hier ga ik verder mee aan de slag!

Mvg,
Jacqueline Velthoen
per page